کسی به ترکهای آذربایجان توهین نکرده – آب را گل آلود نکنید

by Abbas Djavadi on May 22, 2009

یک هفته پیش یکی از دوستان آذزی اهل باکو با حالتی هیجان زده تلفن کرد که “خبر داری؟ خاتمی به آذربایجانیان ایران توهین کرده. مردم عصبانیند و ممکن است وضع ناآرام شود.” چندان جدی نگرفتم اما ویدئوئی را که میگفت در یوتیوب تماشا کردم.

 در یک مجلسی خصوصی آقای خاتمی نشسته با چند معمم دیگر. محیطی خصوصی و دوستانه است با چائی و شیرینی. میگویند و میخندند. ویدئوی یوتیوب با آقای خاتمی شروع میشود که لطیفه ای تعریف میکند. صدا ها راا نمیشود خوب فهمید. اما آقای خاتمی با لحن جوک از ملائی اردبیلی تعریف میکند که تخصصش در مورد مراسم ازدواج حضرت فاطمه زهرا بوده و همیشه همین داستان را تعریف میکرده و میگفته که در آن مراسم که حضرت زهرا بخانه شوهری میرفته، دو پسر او — امام حسن و امام حسین — در دو طرفش راه میرفته اند !! یعنی اینکه آن ملای اردبیلی با وجود آنکه “تخصصش”همین داستان بوده اصلا نمیدانسته که موضوع بر سر چیست، و امام حسن و امام حسین چه قرابتی با حضرت زهرا داشته. آن وسط هم یک معمم حاضر در مجلس میان کلام آقای خاتمی در آمده  در باره آخوند اردبیلی میگوید : ترک بوده. صحبتهای بقیه حد اقل برای من بخاطر ضبط بد ویدئو  نامفهوم بود.

من خودم که اهل تبریزم و ترک زبان و تا جائیکه از دستم برآمده سعی کرده ام از حقوق فرهنگی و زبانی مردم آذربایجان یعنی از زبان مادری  بعنوان حقوق اولیه و بشری   هر گروه قومی دفاع کنم وقتی این لطیفه را شنیدم خندیدم. واقعا هم خندیدنی بود. به آن دوست اهل باکو که جویای ترجمه ترکی گفته های آقای خاتمی بود تلفن کردم که چیز مهمی نیست. جوک است. شاید به مذاق حساس بعضی ها خوش نیاید و یا حتی “بی مزه” جلوه کند اما من در اینجا تحقیر و توهینی نسبت به ترکهای آذربایجان نمی بینم.

البته که جوکهای قومی و محلی در بسیاری از کشور ها هم رایجند و هم — بخصوص آن جوکهائی که بیرحمانه تر از دیگرانند و از مرحله لطیفه گذشته به توهین وتحقیرمیرسند – باعث دل آزردگی و نفاق و حتی گاه آشوب میشوند. در ایران جوکهائی که در مورد ما ترکها، رشتی ها، لر ها و یا اصفهانی ها گفته میشود حد و حساب ندارد

در ترکیه جوکهای مربوط به کرد ها و ساکنان مناطق ساحلی دریای سیاه رایج است. در میان اعراب نسبت به ایرانیها و ترکها جوک زیاد است . در آلمان مردم بایرن (مونیخ) وپروس (برلین) همدیگر را جوک باران میکنند و در آمریکا مردم تکزاس هدف جوک قرار میگیرند. اما جوکهای ما شرقی ها هم مثل غذاهایمان بعضا تند است و باعث دل درد میشود.

لطیفه آقای خاتمی اما اصولا مربوط و منحصر به ترکهای آذربایجان نیست. داستان ملائی است که گویا “تخصص” اش در مورد مراسم ازدواج حضرت فاطمه است اما آنرا هم اصلا نمیداند. ما آذربایجانیها هم هزاران لطیفه و جوک در مورد آخوند های بیسواد خودمان داریم. حتی کتابهای محمد قلی زاده، صابر و معجز را باز کنید و بخوانید. همه اش پراز استهزای آخوند های خرافاتی و جاهل و عقب گراست در حالیکه منظور آنها تحقیر و تو هین ترکهای آذربایجان نبوده و بر عکس همه این شعرا و نویسندگان بهترین کوشندگان در راه اعتلای زبان و فرهنگ آذربایجان بوده اند.

شک و نگرانی من از آنست که بعضی ها ویدئوی مجلس خصوصی آقای خاتمی را میخواهند تبدیل به بهانه ای برای تصفیه حساب های سیاسی خود و یا بر انگیختن آشوب کنند. امروز ایمیلی آمد که گویا روز شنبه بعضی ها میخواهند در شهر اورمیه جلوی مقر طرفداران آقای موسوی، کاندیدای ریاست جمهوری، تظاهرات  و به “اهانت خاتمی و دیگر اصلاح طلبان به ترکهای آذربایجان” اعتراض کنند. آیا اصولگرایان میخواهند از پشت صحنه موضع اصلاح طلبان را در انتخابات 22 خرداد حد اقل در آذربایجان تضعیف کنند و در این برنامه خود ازمشتی هویت طلب تند رو آذری استفاده میکنند؟

دو سال پیش انتشار کاریکاتور مسخره ای در روزنامه “ایران” باعث یک رشته اغتشاشات و نا آرامیها شد و میکویند حتی چند نفر در اورمیه و نقده کشته شدند چرا که آن کاریکاتور همچون توهین به هموطنان ترک زبان تعبیر شده بود و قابل چنین تعبیری هم بود. این بار چنان اتفاقی نیافتاده، توهین و تحقیری هم نسبت به ما آذربایجانیها نشده، اما بنظر میرسد بعضی ها میخواهند برای رسیدن به مقاصد خود کینه و رویاروئی قومی را تحریک کنند.

مطلب را به بالاترين بفرستيد: Balatarin

{ 60 comments… read them below or add one }

هادی ناصری 05.22.09 at 07:41

سلام. آقا من نمی دونم بعضی چرا اینقدر حساسند. سر اون کاریکاتور خوب من اینجا (تبریز) بودم و دیدم چی شد. واقعآ بعیده از ملتی که فرهنگ غنی دارند اونوقت بیان بانک و عابر بانک خودشون رو به خاطر یه کاریکاتو یا یک ویدئو به آتش بکشند. البته اعتقاد دارم این دست ویدئوها در این زمان بیشتر به انتخابات بر می گرده و تخریب چهره
سپاس

yaşar 05.22.09 at 07:42

ay şerefsiz.
senin kimi adamlar anasın da satarlar parslara

علیرضا جوانبخت 05.22.09 at 08:29

آقای جوادی گرامی
آب را گل آلود نخواهیم کرد و نکرده ایم. ولی معنا و مفهوم توهین را خوب می فهمیم.
- خاتمی ضمن معرفی روضه خوان اردبیلی به عنوان شخصی کم هوش و فاقد شعور منطقی چند بار بر تعمیم این خصوصیت روضه خوان به دیگر اردبیلیها و دیگر تورکها تأکید می کند. خاتمی با گفتن جمله «می خواست نبوغ اردبیلی ها را نشون بده» به طور کاملا آشکار شعور آذربایجانیها را به مسخره گرفته و در پایان تاکید می کند که؛ «بالاخره اردبیل اینه» تا شک و شبهه ای باقی نگذارد که منظورش فقط آن روضه خوان کذائی نیست.

آیلین_آذری قیزی 05.22.09 at 08:57

با سلام به جناب آقای جوادی
من دختری از اردبیل هستم. میخواهم به همه مردم ترک زبان اعلام کنم که خاتمی به کسی توهین نکرده
یک جک درباره آخوند اردبیلی که اینهمه جنجال نداره، برخی از آخوندها واقعا شورشو درآوردند
این یه واقعیته که آخوندهای ما اکثرااز عشق مردم به ائمه سوء استفاده میکنن
مخصوصا آذریهای اردبیل که واقعا عاشق ائمه اند. از مردم آذری زبان میخواهم آگاه باشند . اینها توطئه گروههایی است که میخواهند پشت موسوی را خالی کنند.
اینها یکبار دیگر میخواهند با احساسات لطیف ما اذری زبانها بازی کرده و انتخابات را به نفع خود کنند
یاشاسین اذربایجانین غیور و شعورلی میلتی

urmu 05.22.09 at 11:21

əziz dost səndə gonah yox!? sən də bu Azərbaycan millitini tayi o gədər cok adli bu sözlərdən işidibsən ki indi yaxşi və səhvi ayira bilmirsən!?
bə nədən Frasca millətə belənçi bir sözlər və videolar yayilmir??
amam əvəzinə farsca qizlar və qadinlarib digər videolari YouTube.com da və belənçi saytlarda yaxşi baxilir!

slam 05.22.09 at 19:24

مرگ بر خاتمی

Abbas Djavadi 05.22.09 at 19:42

از کسانیکه حرف حساب ودلیل و منطق را بر فحش و “مرگ بر…” ها و “زنده باد …” ها ترجیح داده و نظرشان را نوشته اند، چه موافق و چه مخالف، بسیار متشکرم. نوشته های گروه دوم را درواقع باید حذف میکردم چون قاعده این صفحه — مثل اکثریت قریب به اتفاق رسانه های دنیای آزادی اندیشه و احترام متقابل — در واقع به اظهار نظر کاملا آزاد اجازه میدهد اما جلوی توهین و تحقیر و شعار های “کف بر دهن” را میگیرد. اما من گذاشتم باشد تا فراموش نکنیم چقدر کار ها مشکل است.

turktaz 05.22.09 at 21:52

sherefsiz sen vatan satansan sen fashist san ke ozuvu rejime satibsan

turktaz 05.22.09 at 21:55

شما نيز دست كمي از آن فاشيست هاي افغاني فارسي زبان نداريد و خودتون رو مدافع حقوق ترك ها جا نزنيد ياشا ياشا توركستان ياشا

ماحمود سوسماز 05.23.09 at 07:49

آللاهین آدیلا

آتا بابالاریمیز چوخ آغیللی اینسانلاریمیشلار دئییبلر آغاجی اؤز ایچیندن قورد یییه ر

سن تورکسن آنجاق کیفسه میش تورک سن زای اولوبسان خاتمی نی تورکله دهییشمک سنین فیسادیوی بلله ندیریر

منجه بو ویدیو اینتیخاباتا گؤره چیخیب ائشییه آنجاق بو دلیل اولمور سن اؤز دیلداشلاریوا گوله سن

yasasin ozlerin satmayan turkler

sarabli 05.23.09 at 08:01

به نظر من توهین به ترکها از طرف خاتمی کاملا واضح است و من با یک نگاه به فیلم این توهین آشکاررو درک کردم

شما مطمئنید حالتون خوب بوده؟
نبوغ اردبیلی ها یعنی این؟

نبوغ اردبیلی ها یعنی شاه اسماعیل که تمام وجود ایران و آذربایجان مدیون سلاله ی اوست

من در اینجا حق دارم بگویم ننگ بر خاتمی و تمام ننگ دنیا بر کسی که شعار گفتگوی تمدنها رو مطرح می کنه و داخل مملکت خودش به یک قوم نسبت بلاهت میزنه قومی که بیشترین تاسیررو در شکل گیری تمدن کشورش داشته و شهری که سرمنشا این تمدن بوده

یاشاسین آنلایان وتعصصوبسوز ایسانلار
یاشاسین موسلمان و ایفتیخارلی تورک میللتی
اؤلوم اولسون خاتمی کیمی اینسانلارا تعصصوب ساخلایانلارا

ali 05.23.09 at 08:52

(Abbas Djavadi’s )
عباس آقا امیدوارم که با منطق و دلیل توانسته باشی به کوته نگری سهوی و یا شاید عمدی خود پی برده و در تغییر دیدگاههای خود قدم گذارده باشی که اگر اینچنین باشدبرایتان تبریک میگویم وگر نه که متاسفم و دیگرهیچ.که افرادی کم سواد و احیانا بیسواد چون شما هیچگاه نخواهند توانست حقیقت را درک کنند.
در پایان من به ترک بودن شما شک دارم…

ساهر 05.23.09 at 10:15

بابا با جنبه !!!!!!!!!!!! پس تحقیر و توهین یعنی چی ؟
اینکه داستان رو از تماس دوست باکویی شروع کردی هم جالبه .
یعنی این مسائل از باکو شروع می شوند و از آنجا آب میخورند ؟ شاید یه نوع رندی روزنامه نگاریه این هم.
به هر روی جدا از این که این قصه چه تبعاتی ممکنه داشته باشه و اساسا کار کی هست و کی شروع کرده توهین آشکار به ترکها است.
البته ما ه روز در کوچه و خیابان و دانشگاه از این جوکها زیاد می شنویم و یه کم برامون عادی شده ولی اینجا پای یه آدم مشهور و گفتگوی تمدن وسطه و توفیرش همین نکته است.

یا حق

آیلین_آذری قیزی 05.23.09 at 14:36

بازم سلام خدمت همه دوستان
واسه همه جک میسازند،واسه لرها واسه فارها،واسه قزوینیها، واسه رشتیها و … اما چطوره که
اونا مثل ترکها جوش نمیارند؟؟والا من خیلی ازترکهارو میبینم و میشناسم که جکها و اهانتهایی دنبال رشتیها و قزوینیهاو لرها میگین،اونا چرا هیچی نمیگن؟؟؟؟؟؟؟ما ترکها اول باید فرهنگ غنی داشته باشیم یعنی با هارت و پورت و جک کسی جوش نیاریم. من اردبیلیم خیلی هم تعصب دارم اما منطقی باشیم دوستان. از بعد دیگه قضیه رو نگاه کنید. چطوره که وقتی نزدیکه انتخابات که شد باز یه مساله ای واسه ترکها پیش آوردند؟ میخوان ما رو هوایی کنن، به جون هم بندازند که مثل قضیه آذربایجان باز به جون ما بیفتند….اینها همش بازیه سیاسته…همه ازجانب گروههایی هست که دوست ندارند مملکت درست شه…من به نظر همه شما دوستان و هم زبانهای خودم احترام قائلم ولی میگم آگاه باشیم…قول ادمهایی که میخوان ما
.دوباره قیام کنیم رو نخوریم
ما ترکها اول باید طرز حرف زدن با یکدیگرو بلد باشیم بعد تعصبی باشیم . توهین به همدیگر در هیچ کیش و آیینی نیست
وقتی اجازه داده شده اینجا نظرتون رو بگین دیگه نیازی به توهین نیست. جایی که ما بلد نیستیم با همدیگه درست تبادل نظر کنیم و حرف بزنیم پس تعصب معنی نداره

Amir 05.23.09 at 15:51

با سلام خدمت دوستان و بخصوص همشهری عزیزم خانم آيلين-آذري قيزي…
زمانی که ديروز من این فیلم رادیدم بیشتر از اینکه تعجب کنم متاثر و ناراحت شدم. آن هم نه به علت اظهارات آقای گفتگوی تمدنها بلکه بیشتر بخاطر کامنتهایی که هموطنان در سایتهای مختلف ذیل فیلم قرار داده¬اند.
این يک واقعیت است که ما (از جمله خود من) علیرغم کاستیهای فراوان دوره 8 ساله اصلاحات امیدهای زیادی به حرکت های این طیف و تاثیرات مثبت آن بر جامعه ایران دوخته بودیم. و بسیاری از نقصانهای دوره اصلاحات را منتج از فشارهای خارجی می¬دانستیم. ولی این فیلم نشان داد که خانه از پایبست خراب است. این که فردی با تمام ادعاهای روشنفکریش ملتی را مایه تفریح خود و دوستانش بیابد واقعا جای تاسف دارد. در اینجا شایان ذکر است که این انتقادات اصلا فضا را برای سوء استفاده جناح مقابل باز نمیکند. چرا که کارنامه آنها بسی سیاهتر از کارنامه جناح مورد بحث است. و مردم محترم اصلا نباید انتقادات را به مثابه ابی در چرخ آسياب جناح مقابل ببینند که ملت آذربایجان عملکرد و موضع خود آنان را در خرداد 85 هیچگاه فراموش نخواهد کرد.
همانطور که پیشتر گفتم دیدگاه بسیاری از افراد جامعه در مورد این فیلم و موارد مشابه دردناکتر است. آنان که تکرر چنین توهینهایی را در سطح جامعه به عنوان توجیهی برای پذیرش آنها قبول دارند باید بدانند که سخت در اشتباهند. آنان که تعدد جوک و اهانت به عرب، لر، تورک، گیلک و سایر اقوام را بیشتر به شوخیهای کودکانه شبیه میدانند و حق هرگونه اعتراض را از خود و حتی از هموطنان خود دریغ میکنند باید بدانند که اینها شوخی نیستند بلکه ابزاری هستند برای تحقیر و تحمیق ملل ایران برای رسیدن به اهداف کثیفی نظیر زبان و ملت واحد در ایران. آنها دقیقا همین را دوست دارند؛ این را که ما گوشمان از این اهانتها پر شود و در نهایت هیچ حساسیتی به مسائل اطراف خود نداشته باشیم و آنها هر کاری که میخواهند بکنند. در انتها میخواهم بگویم؛ تحمیق و تحقیر هر قوم و ملتی محکوم است و جریان حامی آن نابود خواهد شد. چه در ایران باشد و چه در دیگر کشورها. و اینکه چون چنین حرکاتی در آلمان و امریکا (به نقل از خانوم آیلین) نیز هستند پس مقبولند کاملا غلط است. چرا که در آن کشورها مطمئنا اگر چنین حرکات قبیحی هم باشد فقط در بین مردم سطح پایین آنجاست نه در دولتهاشان و در آینده نزدیک مطمئنا آن عده قلیل نیز خواهند فهمید که به هم خندیدن و غافل از نقصانهای خود بودن از پست ترین مشخصه های یک انسان است.

امیر از اردبیل

Abbas Djavadi 05.23.09 at 17:10

امیز عزیز، متشکرم.. از دیگزان هم تشکر میکنم. حرف هر کس و همه را میفهمم و در بعضی موارد کوشش میکنم بفهمم. اما چیزی که مرا فرا تر از این بحث ویدئوی آقای خاتمی به اندیشه فروبرد و تا حدی هم افسرده کرد عکس العمل بعضی ها بود که من آنرا تجسم فرهنگ “مرگ بر…” و “سلام بر…” مینامم که نه فقط فرهنگ سیاسی حاکم بر حکومت جمهوری اسلامی است، بلکه ظاهرا به خیلی از مردم عادی و غیر حکومتی هم سرایت کرده. یعنی اگر تو حرف انتقادی و یا مخالف من زدی در آنصورت “مرگ بر تو..” باید اول مثل من باشی تا اصلا ببینم چه میگوئی و حرفت چیست.

من بعد از سالها مطلبی به فارسی نوشتم و حالا بعضی از این عکس العمل ها را ببینید. “من به ترک بودن تو شک میکنم..” “امید وارم بزودی حقیقتی را که من میگویم و میدانم تو هم کشف کنی و گرنه امیدی از تو نیست..” و بالاخره دشنامهائی مانند “وطنفروش” و “فاشیست” و “نوکر فارس ها” و “مامور رژیم…” و غیره. من از شنیدن اینها ناراحت نیستم. این طرز تفکر مرا نگران و افسرده میکند. در گذشته رژیم شاه تحمل افکار دیگران را نداشت. مخالفان چپ و راستش — و مخصوصا مخالفان چپش — اما تند رو تر از رژیم شاه بودند. گویا انحصار حقیقت و حقانیت و انحصار افکار درست و خوب در آنهاست و هر کس با آنها مخالفتی کند و شکی داشته باشد جاسوس و فاشیست و دشمن است و خونش حلال.

این ایدئولوژی” یا با ما یا دشمن ما” را جمهوری اسلامی هم یکسال بعد از سر کار آمدنش با شدتی بی نمونه در تاریخ ما در پیش گرفت. همه متحدان و هواداران قبلی اگر کاملا گردن خم نکردند محکوم و منهدم شدند. یک لحظه به مهندس بازرگان و بنی صدر و آیت الله شریعتمداری و آیت الله منتظری فکر کنید. حالا بین گروه های خودشان هم همینطور است. داخل بعضی از گروه های اوپوزیسیون هم همینطور است. آنچه که مجاهدین با مخالفان داخلی خود کرده اند را دیگر کتابها و مقالات هم مینویسند.

این طرز فکر و عمل باعث ایجاد یک اکثریت بزرگ خاموش شده که ترس دارد حرفش را بگوید، شک و سوال کند و خدای نکرده به مخالفتی برخیزد، چه ضد حکومت و چه ضد گروه ها و عقیده های دیگر.

تاسف در آنست که این فرهنگ بین مردم هم رایج شده. یک جوان بیست ساله خواندن و شنیدن یک مطلب و یا بحث در باره یک موضوع را برای تصدیق کامل و مطلق نظرات شخصی و یا گروهی خودش انجام میدهد نه برای آموختن و تعمیق دانش و فراستش چونکه از خود و اندیشه ها و رفتار ها و گفتار های خود کوچکترین شکی ندارد و در نهایت اگر کسی به او گردن ننهد دشمن و خائن و فاسد و مطرود به حساب میاید. و نه اینکه فقط بیست ساله ها — و البته نه همه بیست ساله ها — بلکه مخصوصا و در درجه اول حکومت و حکومتداران، از آیت الله های 70 ساله گرفته تا رئیس جمهور و وزیر و وکیل و اصولگرا و اصلاح طلب.

میدانم و میفهمم که که این محصول همین نظام و نظامهای قبلیست و میدانم که این خاص ایران هم نیست. در جوامع کمونیستی هم همینطور بود، در دیگر جوامع استبدادی و خود کامه هم اینطور بود و در جوامعی که هنوز از آن نظامها کاملا عاری نشده اند هم هنوز همینطور است.

میدانم و همین مرا رنج میدهد چرا که فکر میکنم آنچه که مانع رشد و پیشرفت و رفاه و آزادی و برابری حقوق در جامعه ما میشود هم اساسا و در درجه اول همین نبود تعامل و آزادی و احترام به دیگران و افراد و گروه ها و منع مشارکت آنها و بردباری و گوش کردن به دیگران و کمی شک و سوال — کمی شک و سوال– از مواضع و افکار خودمان بعنوان افراد، گروه ها و حکومت است.

پيريكلي 05.23.09 at 17:47

اهانت خاتمي به ترك ها در اين فيلم آشكار است
ولي استفاده ي انتخاباتي از اين فيلم هم از آن آشكارتر است
هر چند من از هر دو گروه(سر و ته يك كرباس)بدم مياد
ولي خواهش مي كنم به خاطر اين مساله
به احمدي نژاد كه هر سال عيد را به فارسي زبانان تريك مي گويد راي ندهيد

نگذاريد اين مساله استفاده ي انتخاباتي كرده و راي موسوي را خراب كنند
بترسيد از تفرقه اي كه دشمنان در ميان شما مي اندازند
ترك و فارس و عرب و كرد و لر و….همه برادرند.

در آخر من هم به ترك بودن شما شك دارم
و اينكه قضيه رو از دوست(دروغين)باكويي خود شروع كردي قضيه رو تابلوتر كرده
يه كم دقت كن

پيريكلي 05.23.09 at 17:50

راستي يادم رفت بگم :ان اكرمكم عندالله”نه ترك است نه فارس
بلكه “اتقاكم”هست

ماكولو 05.23.09 at 18:16

اينكه خاتمي اشتباه كرده شكي در آن نيست فقط اينكه اين فيلم جلسه ي خاله زنكي چند آخوند به اصطلاح مدافع كرامات انساني كه در سال 82 ضبط شده و در شهر هاي آذربايجان به بازي تبليغاتي عليه موسوي تبديل شده است جاي تامل دارد. وشكي نيست كه تزي برنامه ريزي شده عليه فرزند آذربايجان – مير حسين موسوي – است ملت ما بايد هوشيار باشد و بازيچه ي دست بازيگران صحنه ي انتخابات نشود و به فرزند خود اعتماد كند — حساب موسوي از خاتمي جداست. –

علی 05.23.09 at 18:37

سلام
بنده هم تلاش برای توجیه خاتمی توسط عباس آقا ودوستانشان را خیلی ناموفق می بینم اگر موسوی خودراازخاتمی به نوعی دورمی ساخت دراین برهه موفق تربودتلاش برای توجیه توهین خاتمی خیلی خنده داراست مثل گول زدن بچه خاتمی هم دارای این ذهنیت احمقانه نسبت به ترکهاست شاید یادشان رفته باشدحرفهاوشعارهای بی نتیجه ایشان 100سال پیش توسط همین ترکها پی ریزی وعمل شده است وشاید اگر پرچم مشروطیت به دست نالایقهای تهران نمی افتاد به این روز نمی افتادیم که خاتمی بیاید شعارهای 100سال پیش رافقط درمرحله حرف نگه دارد
عباس آقا درهمه جای دنیا به اقوام وملیتها توهین میشود وبه این طیف لمپن می گویند سیداصلاحات شماهم لمپن تشریف دارند؟

Abbas Djavadi 05.23.09 at 19:13

ببخشید، صحبت بجای دیگر کشید و استنباط از مقاله من به چیزی تبدیل شد که اصلا من نگفته ام. اینکه آقایان موسوی یا خاتمی یا دیگران خوب یا بد یا بهتر و بد تر هستند اصلا مسله من نبود. اینکه کی از کی پشتیبانی میکند کار خودشان است. من فقط گفتم من خودم آن ویدو را تماشا کردم اما تحقیر و توهین نسبت به ترکهای آذربایجان ندیدم. ظاهرا یک شوخی و لطیفه ای بود در یک مجلس خصوصی با لحن دست انداختن یک آخوند اردبیلی. شاید بیمزه بود و برای بعضی ها بیش از شوخی و لطیفه، مخصوصا با آن گذشته لطیفه هائی که در ایران نسبت به اقوام دیگر و حتی مردم شهر های فارسی زبان رایج است (و البه چیز خوشایندی نیست) و بالاخره اینکه نباید این موضوع را بیش از آنچه که هست بزرگ کرد و به اختلاف ترک و فارس تبدیل نمود. این دیگر چیزیست که ما واقعا به آن نیاز نداریم.

ata 05.24.09 at 11:55

توهین خاتمی از جمله آخر وی آشکار می شود. نه توجیه و نه تقبیح، اثری در روشنگری دسیسه پشت این مسئله ندارد و من بعنوان یک ترک نمی خواهم روباره بازیچه امیال شیطانی ایرانی نماهای پشت این مسئله بشوم. اعتراض وظیفی ماست ولی نه بصورت بازتابی در انتخابات. جریانهایی که این مسئله را به اصلاحات ربط می دهند کاملاً معلوم الحال می باشند.باید هوشیار بود. نگذاریم کورسوی امیدی که در این دوره به تغییر باز شده است نیز از بین برود.

elchin 05.25.09 at 07:57

سلام!
دوست عزیز و همزبان محترم، همانطور که میدانید و میدانم این توهین ها با هر اسمی که باشد تنها یک هدف دارد و آن نفهم و احمق نشان دادن ملت شریف و بزرگوار آذربایجان و تورکهای سرار ایران و جهان است. اگر در این جک آقای خاتمی دقت کرده باشید نه تنها ایشان عقل و شعور ملت تورک را بلکه اعتقادات تورک مذهبی تورکها را زیر سوال برده و گستاخانه با لباس سیدی که هر عاقلی بر قلابی و سیاسی بودن آن ایمان می آورد توهینی غیر قابل پوزش را مرتکب می شود آن هم در حضور حامی سرسخت رئیس دولت فعلی.حال دو فرضیه مطرح است یا خاتمی ندانسته در تله اصولگ رایان افتاده و آنان با این کار خواسته اند رای موسوی را مخصوصا در آذربایجان کم کنند، و یا خود خاتمی با اصول گرایان در مورد موسوی تبانی کرده و حمایت او از موسوی ظاهری بوده و خواسته از او انتقام بگیرد. همان قضیه با پنبه سر یریدن. به هر حال این توهین خاتمی جای تامل داشته و از جناب عالی هم خواهشمندم کمی در این قضیه تامل و تعمق نمایید که ریش دل ملت تورک از دست اجنبی ها کافیست همین که یک عرب ب یاید با زبان فارسی در سرزمین ترکی به ما توهین کند. لا اقل ما خود بر دل خویش زخم نزنیم. و توصیه می کنم در مورد روانشناسی جک و لطیفه هم مطالعاتی داشته باشید

گارتال 05.25.09 at 12:43

سلام
من یک تورک اهل تبریز هستم
اولا کسانس که فیلم رو تماشا کرده باشند متوجه می شوند که فیلم قدیمی هست یا حداقل مال این روزها نیست
در اینکه آقای گفتگوی تمدن ها توهین کرده(غلط کرده) هم هیچ شکی نیست

ولی دوستان نگزارید این جرقه ی امیدی که روشن شده خاموش بشه
اعتراضات بعد از انتخابات
چون اعتراض امروز من و تو یعنی سیه روزی فردای من و تو
ما زن و مرد جنگیم بجنگ تا بجنگیم

علی خویلو 05.25.09 at 21:30

عباس آقا
شما به چی توهین می گوئید می خواستیدچندتا فحش مستقیم هم می داد ؟واقعا فکرمی کنید دفاع می کنید؟دفاع بدبیشترازحمله خوب طرف مقابل ضربه می زند سکوت خاتمی وموسوی خود نشان دهنده بی پاسخی آنهانیست ؟طوری توهین را درفیلم مذبور توجیه می کنیدکه آدم به عجزشما خنده اش می گیرد نکندفکرمی کنید کسی غیرازشما فیلم راندیده ؟!!!عباس آقا مهم نیست چه کسانی ازعامه مردم چه جوکهایی می گویند ولی شما بگوئید ما یک شخصیت برجسته گفتگوی تمدنهادرسطح بین الملل داریم یا یک ماهی صفت یا سیدکریم ؟

علی خویلو 05.25.09 at 21:42

عباس آقا
بنده نمی گویم بخاطراین کارخاتمی به احمدی نژادرای بدیم بالطبع درزمان آقای خاتمی آزادی نشریات غیرفارسی بیشتربودوبیشترین سانسورهاوسرکوب حرکتهای مدنی درزمان احمدی نژاداتفاق افتادتوهین درروزنامه دولت کشتارمستقیم معترضین قتلهای مشکوک فعالین مدنی آذربایجان پارسگرایی وتبریک سال نوبه فارسی زبانان تیم ستارگان پارسی ولی مااازخاتمی انتظار چنین افکارلمپنی رانداشتیم باوربفرمائید بنده خودازکسانی بودم که ایشان راقبول می کردم ولی باروشن شدن منش واقعا سطح پایین ایشان وهمپالگی هاشان خیلی خرابشان کرد من نظر علی بایرامی وماکولورابیشترمی پسندم موسوی باحمایت خاتمی درآذربایجان نتیجه منفی می گیردباید حسابش را ازایشان جدابکنند

آرش 05.26.09 at 01:43

به عنوان یک ایرانی که زبان مادریم ترکی نیست به شدت از وضعی که بوجود آمده ناراحت و دلخور هستم و تا حدود زیادی حق را به هموطنان آذری زبانم می دهم . ولی یک خواهش دارم و آنهم این است که حساب اشتباه یک نفر را به پای همه ننویسید و ناخود آگاه وارد مسائل حاشیه ایی نشوید . دوستان عزیز آذری توجه داشته باشید که تمام اقوام ایرانی سالها در صلح و صفا در کنار یکدیگر زندگی کرده اند و هیچ مشکلی هم بایکدیگر نداشند کما اینکه بهترین دوستان حال حاضر من هم از آذری زبانان ساکن تهران هستند ، پس لزومی ندارد که خبط و خطای یک فرد به ظاهر فرهنگی را بهانه ایی برای دلخوری از سایرین قرار دهید . نکته جالب دیگر که نیازمند تفکر و تعمق است ، ان است که چرا این فیلم که متعلق به سالهای گذشته است در این برهه رو شده . از اطاله کلام می پرهیزم و باز هم از خاتمی که خود را خیلی موجه نشان می داد تبری می جویم و به هموطنان آذری زبان خود هم می گویم که مراقب حیله های سیستم های اطلاعاتی رژیم باشند و نگذارند که حاکمان این رژیم ملعون آنها را به بازی بگیرد . با زهم میگویم که خیلی برای من جالب است که با این همه بگیر و ببند وزارت اطلاعات چطور این فیلم در این برهه به بیرون درز پیدا کرده ، جز این است که دست خود اینان در کار است .
پس لطفا هوشیار باشید
زنده باد تمام اقوام ایرانی

R 05.26.09 at 07:08

من هم ترک نیستم ولی باید اعتراف کنم که با اینکه خاتمی را واقعا دوست دارم و واقعا براش خیلی احترام قائلم از دیدن این فیلم خیلی ناراحت شدم. شاید مثل خیلی از شما یه جورایی خورد تو ذوقم چون از خاتمی که همیشه خیلی فصیح و عاقلانه حرف می زنه انتظار نداشتم در حال تعریف کردن یک جوک ببینم. اونم جوکی که نوعی تبعیض نژادی رو ترویج کنه.
در عین اینکه الان واقعا از دیدن این فیلم ناراحتم (و اگر ترک بودم قطعا بیشتر ناراحت می شدم) چند نکته رو توجه داشته باشین:
1. هیچ انسانی بی عیب و نقص نیست. همه آدمها ایرادهایی دارند، اما نواقص یک فرد هیچ وقت نباید باعث بشه ارزشهای اون فرد رو فراموش کنیم. همون طور که ارزشهای یک فرد نباید چشممون رو به روی معایب اون فرد ببنده.

2. من با دیدن این فیلم ناراحت شدم اما شوکه نشدم. فراموش نکنین که مجلس یک مجلس خصوصی بوده. در مجالس خصوصی اینگونه جوکها زیاد مطرح می شه که به ترکها که هیچ، به انواع و اقسام قومیتها و حتی به وفور به خانومها و … توهین می شه. حالا اینکه چرا وسط این بلبشوی انتخاباتی یک تکه از یک مجلسی که خاتمی توش بوده اینجور سر از یوتیوب در می یاره و هزاران مجلس خصوصی دیگه که به انواع و اقسام آدمها توش توهین می شه، خبری نیست، دیگه قضاوتش با خودتون.

3. اگرچه به هیچ عندان نمی خوام چیزی که دیدم رو توجیه کنم، اما ایراد این فیلم های چند دقیقه ای که یک تکه ای از یک چیزی رو برمی دارند و مثلا ایمیل می کنن یا توی یوتیوب می ذارن اینه که خارج از زمینه و زمان و مکانی که اتفاق افتادن مورد قضاوت قرار می گیرن. فرض کنید (نمی گم اینطور بوده و بازم می گم نمی خوام توجیه کنم، “فقط فرض کنین”) که توی این مجلس خصوصی یکی از دوستانشون اهل اردبیل بوده و بقیه دارن سر به سرش می ذارن و خود اون فرد هم الان داره با بقیه به این جوکها می خنده و چند دقیقه بعدش هم اون فرد چند تا تیکه به خاتمی و اون یکی آخونده می ندازه و حتی یک جوک هم راجع به “گفتگوی تمدنها” تعریف می کنه و همه با هم و از جمله خاتمی، می خندن. نمی گم اینطور بوده و احتمال اینکه اینجور بوده یک در هزاره، می دونم، ، فقط یک لحظه “فرض کنین” چنین داستانی بوده. همچنان هم اگر اردبیلی هستین بهتون حق می دم ناراحت بشین، اما آیا بازهم همه چیز معنی قبلی خودش رو براتون داره؟ بازم می گین مرگ بر خاتمی؟ من نمی دونم در اون جلسه واقعا چه گذشته، و نمی تونم با اطمینان بگم خاتمی قصد مسخره کردن ترکها رو نداشته فقط می خوام بگم همیشه وقتی یک تکه ویدئویی از یک جریان کلی رو دریافت می کنین، نسبت به کل جریان به راحتی قضاوت نکنین.
4. قبول دارم که از شخصیتی مثل خاتمی انتظار می ره (حتی در مجالس خصوصی) بیشتر مواظب حرفهایی که می زنه باشه.

vv 05.26.09 at 08:43

تو رو خدا 2 هفته دندون رو جیگر بذارید مطمئن باشین این یک توطئه برای بازی با احساسات ما ترک ها است
وقتی ما ملت ترک نتونستیم از زبان و هویت خودمون در این 30 (نه 300) سال دفاع کنیم باید انتظار بیشتر از اینها رو هم داشته باشیم . به خدا به غیرتی از سروکولمون بالا می ره. ما باید خیلی وقت پیش جلوی این جور ذهنیت های زشت رو از تک تک ایرانی ها پاک می کردیم چرا از خامنه ای که ترکه جوابتونو نمی خواهید؟ اصل فتنه و بی غیرت اونه نه خاتمی نه موسوی
خامنه ای و طرفداراش نذاشتن امثال اعلمی و خیلی ها مثل ایشون که قلبشون برا آذربایجان می تپید به مجلس برن سپاه نذاشت قیام کنیم چرا از موسوی خرده می گیریم؟
یه کم راجع به این مسائل با دقت فکر کنید و تصمیم بگیرید به نظر من بیشترین گناه کار خود ما هستیم که نتونستیم حتی با خون خودمون حقوقمونو بگیریم بی چاره موسوی چیکار کنه؟
البته بعد از پیروزی انتظاراتمونو باید بخواهیم ولی اگه پیروز بشیم

عمو اروند 05.26.09 at 11:07

به این نوشته در بلاگ نیوز لینک داده شد.

hsan 05.26.09 at 11:29

بنام حق
چقدر بعضی آدمها یه جوری اند!!! آقای خاتمی به وضوح به ترکها توهین کرده چرا مسئله رو می پیچونید.آیا بی شعور و کم عقل ! جلوه دادن یه ملت توهین نیست. خواهش میکنم حقیقت رو به خاطر مسائل سیاسی نکشید. باید به فرهنگ و درک کسی که 8 سال رئیس جمهور یک کشور بوده و هر لحظه دم از تمدن زده شک کرد

سهراب 05.27.09 at 08:09

در مورد خلقیات و روحیات مردم تبریز همین بس که در یک سال محاصره تبریز توسط قشون عظیم محمدعلی شاه، آن زمان که هیچ استان و شهری از شهرهای ایران تاب مقاومت نداشت، مردم تبریز یک دم از حمایت ستارخان (سردارملی) در کوی امیرخیز و باقرخان (سالار ملی) در خیابان برنداشتند. تبریز یک سال در محاصره و قحطی مواد غذایی ایستاد، این مردم، آنانی نیستند که تاب تحمل توهین و تحقیرها را داشته باشند. مطمئن باشید ملت آذربایجان و تبریز تا حقوق و غرور ملی خود را بدست نیاورند دست از مبارزه برنخواهند کشید.

سهراب 05.27.09 at 08:18

Agaye Javadi Shoma ham be nejaade esile ariyayieton eftekhar mikonid? khone shoma pake? aya honar faghat nazde shoma irooniaast ya digere melletaro ham adam hesab mikonid? agaye javadi chera az nejad parastiya fars neminevisid? chera neminevisid ke yek merizi voojod dare? chera neminevisid ke saythaya cook to iran hamash vase tahqire turkast. chera neminevisid ke turkaro to filma hamishe kam aql neshaan dadan. chera neminevisid ke tehran nejad parast tarin shahre dunyast…chera bayed melliyethaye tahte setaam ke hich hoqoqi nadaran hamishe mahkom bashen. javabesh malome chun to jamehaaye khodkame ve nejad parast hamishe hamintori bode, afradi chun shoma ke assimile ve eline shodeid. baraye inke tahqir nashid ve morede qaboul vaghe beshid be enkare hoviyeti miperdazid ke az gtarafe farhange galeb enkar mishe.aya be hamon andaze ke be tagire name khalije fars hessasid, be mamnoiyet asamiye adama ve cografiyaye turki niz hassasid? …

Abbas Djavadi 05.27.09 at 10:37

اینرا بطور خصوصی به یکی از شاکیان از مقاله نوشته بودم اما بد ندیدم دیگر شاکیان هم بخوانند
Eziz xxx, selam…
Narahatlighini basha dushurem. Meni qoy kenara. Men elimden geleni o senin dediyin insan haqlari ve azerbaycanlilarin diliyle baghli elemishem ve hele de elediyimi zenn edirem. Sene, me’lumatin uchun, ele bu website-da yazdighim “Azeri Turkcesi, Menim Ana Dilim” yazisinin linkini gonderim:
http://www.djavadi.net/2009/02/22/azeri-turkish-my-mothers-language/
Ingiliscedir, amma eybi yox.
Menim 2005 iline kimi be’zi yazilarimin listini de emailin axirinda vereceyem.
Mes’ele bu deyil. Dediyim o idi ki, her ishi yoluyla, yordamiyla, kondemiyle elemelidir insan, meqsede, hedefe yetishmek uchun, yoxsa feqet hay-kuy salmaq uchun yox. Bu, aile ichinde, Iran cemiyyeti daxilinde olan bir mubarizedir. Dushmenchilikle, nifret, kinle bu ish olmaz. Hami (qeyri azeriler de) senin sozunun haqli oldughunu qebul etmelidir ki, bu ishde tereqqi olsun. Dil haqqi mumkun olduqca siyasetden ayirib, haminin qebul etdiyi mes’eleye chevrilmelidir (bu da, chetindir, bilirem.) Aghaye Xateminin videosu mes’elesinde mence (1) hedden artiq hessasiyyet gosterildi ve (2) islahteleblerin muxalifleri bundan istifade etdiler (nece ki, Aghaye Musevi Tebrizde olanda da, bir qrup ifratchi Azeri milletchi onlarin toruna dushdu, amma ekseriyyete te’sir ede bilmedi). Bunlarin hamisi menim shexsi fikrimdir. Belke de sehv eleyirem.

Abbas Djavadi 05.27.09 at 10:38

Abbasali Djavadi, Ph.D.

L i s t o f P u b l i c a t i o n s
(Updated April 2005)

1972 Küçük Kara Balık (Samed Behrengi, Gözlem Yayınevi, Istanbul); translated from Persian into Turkish under the pen nameSule Akyüz.

1972 Bir Sheftali, Bin Sheftali (Samed Behrengi, Gözlem Yayınevi, Istanbul); translated from Persian into Turkish under the pen name Sule Akyüz.

1973 Sevgi Masalı (Samed Behrengi, Cem Yayınevi, Istanbul); translated from Persian into Turkish under the pen name Sule Akyüz.

1973 Kargalar (Samed Behrengi, Cem Yayınevi, Istanbul); translated from Persian into Turkish under the pen name Sule Akyüz.

1974 Kargalar ve Konshan Bebek (Samed Behrengi, Cem Yayınevi, Istanbul); translated from Persian into Turkish under the pen nameSule Akyüz.

1984 Phonologie des Persischen (Albany Press, Emeryville, California).

1987 Azerbaycan Türkçesinin Adlandırılması Hakkında Bazı Notlar (in Türk Dünyası Tarih Dergisi, No. 6, June 1987, Istanbul). In Turkish.

“Acala Elamak, Talasmak” (in Varlıq, No. 63-2, 1366, Tehran). In Azerbaijani.

“Gedirsan? Gedirsanmi?” (in Varlıq, No. 65-4, 1366, Tehran). In Azerbaijani.

1988 Name-ye Sargoshade (Bakhtiar Vahabzade and Süleyman Aliyarov, in Aydınlıq, No. 4-5, London); translated from Azerbaijani into Persian.

“Dayshdi Min Ilik Alifbamızı” (in Varlıq, No. 71-5, 1367, Tehran). In Azerbaijani.

1989 Dilda Takamül Prosesinin Üç Cahati (in Aydınlıq, No. 6-7, London). In Azerbaijani.

Azerbaycan Adabiyyatı (Ahmed Caferoglu, in Varlıq, No. 72-1, 1368, Tehran); translated from German into Azerbaijani.

Shimallıların Öz Tarixlariyle Çatinliklari (in Aydınlıq, No. 10-11, London). In Azerbaijani.

Anar Rzayevle Müsahibe (in Aydınlıq, No. 10-11, London). In Azerbaijani.

Der Konflikt um Berg-Karabakh (in Frankfurter Allgemeine Zeitung, 7 October).

Azerbaijan va Zaban-e an (Jahan Books, Berkeley, California). In Persian

1990 Glasnost and Soviet Azerbaijani Literature (in Central Asian Survey, vol. 9, No. 1, Pergamon Press, Oxford).

Azerbaycancanın Ses Qurulshu ve Fonolojik Yazı (in Savalan, No. 4, Berlin). In Azerbaijani.

1991 Situation und Probleme des aserbeidschanischen Türkisch im heutigen Iran (in Türkische Sprachen und Literaturen, Materialien der ersten Deutschen Türkologen-Konferenz, Bamberg, 3.-6. Juli 1987, Otto Harrasowitz Verlag, Wiesbaden).

Alifba Meselesi Barede Qeydlar (in three parts in Varlıq, No. 79-4, 81-2, and 82-3, 369-1370, Tehran). In Azerbaijani.

Sakina Berenjian: Azeri and Persian Literary Works in Twentieth Century Iranian Azerbaijan (book review in Die Welt des Islams, 33/1993, Brill, London).

1996 Tajikistan: Time for Peace, or Else (RFE/RL Newswire)

1997 Tajikistan Government, Opposition Launch New Experiment in Cooperation (RFE/RL Newswire)

1998 UNESCO Moves to Avert Tajik-Uzbek Tension over Historic Anniversary (RFE/RL Newswire)

1999 Nowrooz: the Celebration of Life (RFE/RL Newswire)

2000 “The Truth Is not White or Black” (Interview with Tajik Newspaper ‘Javononi Tojikiston’)

1999 Turkish Media Shows Bias Ahead of Ocalan Trial (RFE/RL Newswire)

2000 Turkey Prepares for Trial of PKK’s Ocalan (RFE/RL Newswire)

1999 Fairness Discussion May Postpone Ocalan Trial (RFE/RL Newswire)

1999 Ocalan Trial Begins with Defendant’s Apology (RFE/RL Newswire)

2001 Little Sympathy in Turkey After Ocalan’s Apology (RFE/RL Newswire)

2002 Tajikistan’s Political Parties Set for Campaigning (RFE/RL Newswire

2003 Turkish Troops in Northern Iraq? Yes, No, Perhaps (RFE/RL Newswire)

2003 The Iraqi Equation: Did Turkey Miss the Train? (RFE/RL Newswire)

2003 Media Challenges in Central Asia: Is Tajikistan An Open Society? (RFE/RL Regional Analysis)

2004 Radio Liberty to Adapt Itself to New Standards (Interview with Azerbaijani newspaper Yeni Azerbaijan)

Our Microphones Are Open to Southern Azerbaijanis (Interview with Azerbaijani newspaper Azadliq)‏

2005 Media in Azerbaijan (in Azerbaijani newspaper Exo, 8. Jan 2005)

U n p u b l i s h e d

Sadece Ses: Selected poems by Furugh Farrokhzad; translated from Persian into Turkish.

اورمو 05.27.09 at 17:29

سلام آقای جوادی
اینکه در فیلم به تورکها اهانت شده واقعا مشخصه
مثل اینکه شما ادامه فیلمو ندیدید که حجت الاسلام انصاری جوکی دیگر در مورد یک زنازاده و زناکار تعریف میکند و تاکید میکند که” یا ترک بودن یا رشتی” و با این جمله حضار مثل بمب میترکن و قهقهه سر میدهن
موضوعی که انصاری خود در تبریز به آن اذعان کرد.
من موافقم که پخش این فیلم حربه انتخاباتی است ولی با صرف این موضوع نباید از حق خود کوتاه بیاییم
تا زمانی که خاتمی و دیگر حضار حاضر آن جلسه عذرخواهی نکنند همین منوال خواهد بود و اگر این کار توسط خاتمی و یا حتی موسوی انجام نگردد بلاشک موسوی در انتخابات رای میلیونی از دست خواهد داد.
حال اینکه این آرا به چه کسی تحقق خواهد یافت آینده مشخص میکند
اما این نکته واضح است که موسوی ضرر خواهد کرد چون اتکایش به رای ترکهاست.
من تا حدی شما و خانواده تان را میشناسم و میدانم که با این مطلب هدفی جز بیان حقیقت ندارید و از دوستان میخواهم از القاب وهن آلود استفاده نکنند.
موفق باشید

اورمو 05.27.09 at 17:39

در ضمن اینو یادم رفت که ابطحی گفته دلیل اصلی انصراف خاتمی از کاندیداتوری همین فیلم بوده است

صفا 05.27.09 at 23:21

خاتمی به کسی توهین نکرده است شما دارین توهین می کنید وترک های رانفهم حساب میکنید که خیال میکنید این ترفندهای شیطانی راباور خواهند کرد ذهی به نفهمی شمم مطمعین باشید که مکرشما به خودتان برمی گردد یاشاسین ترکین عزتلی ائیلی وآیق خلقی

یاسمن 05.28.09 at 08:32

به نظر من مساله خیلی مهمی نیست امیدوارم موجب سو استفاده طرفداران احمدی نشود

سهراب 05.28.09 at 08:39

Aqaya javadiye aziz shoma az ye taraf migid ke be dialoq ve hale masail az in tariq motaqedid ama az tarafi ba navashtana maghalati chon ” ab ra gel alod nakonim” be kasanike inra tohin talaqi mikonan be dide “tondro” neqah mikonid. shoma chetor baraye hafza tamamiyate arziye iran haqayeq ra enkar konid. to on film khatami daqiqan mige: ” Mikhast noboge Ardabiliharo neshon bede” ya akher mige” balakhare Ardabil ine dige”, mibinid ke manzore agaye goftegoye tamaddonha faghat yek nafar na, bal mellatist. o shoore on mellato be sokhe migire. ya on akhonde dige ke emam jome kerman mibashe ye joki tarif mikone ve to akher mioge ya “Turk bode ya Rashti “.

chera shoma minavisid man tohini nadidam vali be in bakhsh az sokhanaye aqaye khatami ve on yeki akhond chizi naamigid. cheraaa?

aqaye javadi man baraye shoma motassafam, chera ke salha to kharej bodid, dars khondid, rooznameneqar hastid, ama hich avaz nashodid. yani be haame chiz ideolojik naqah mikonid, ba dide pan iranisti. ba dide moqaddas bodan khak bar ensana…

shoma on khako bar assimile shodan – tahqire ensana ke bozorgtaarin arzeshe emroozi hoqoqe bashar ast tarjih midid. shoma migid tahqir nashode. jaye aajibist to kharej didim ke baar aleyhe nejad parasti maghalati minavisan, kenkaash mikonan, ama shoma be onvane be estelaah rooznamenegar bar hamayet az nejadparasti qam barmiybaardarid. be jaaye inke az siyasat madara – dolatha enteqad konid az vaze mojod kasani ra morede hadaf qarar dadid ke salha qorbaniye tabiz ve najad parasti hastan. moghayi ke be eteraz barmikhazan , minevisand shomahaayike moddayiye demokcrasi hastid migid ab ra gel alod nakonid. kodam ab?

roham 05.28.09 at 10:17

چرا یک شخصیت مملکت بایستی اینقدر شعورش کم باشه که در مورد یک قوم جک بگه.وقتی کسی رییس جمهور مملکتی بوده بایستی این مسئله براش جا بیفته که من نماینده کل ایرانم.نه اینکه تو محفل خصوصی جک بگه.پس با این حساب اگه کار خلاف شرع هم اگر انجام بده لابد دوستان میگویند در خفا بوده است؟؟؟ این چه استدلال منطقی است که آقایان میگویند.همه باید حریم خودشان را بدانند.یاشاسین آذربایجان-یاشاسین اردبیل

آراز 05.28.09 at 19:59

من میخام به آقای هادی ناصری بگم وقتی میگین بعیده که یه ملت یه بانک آتیش بزنه:من میپرسم بعید نیس که یه آدم مثلا فرهنگی به بزرگترین قوم ایران(آ شرقی – غربی – اردبیل – زنجان – قسمتی از قزوین – قسمتی از همدان – نصف تهران – و ترکای ساکن در شهرای دیگه ایران) توهین کنه و دولت هم هیچ کاری نکنه؟
قبلا چند بار به ما توهین شده بود و ما با فرهنگ غنی خودمون هیچی نگفتیم.ولی این کارمون باعث شده بود بعضیا فکر کنن هر کاری میتوونن انجام بدن. لازم بود نشوش بدیم ما و غیرتمون هنوز زنده ایم. و به خاطر آذربایجانمون جونمونم فدا میکنیم. لازم بود گوشی بیاد دست بعضیا که هر غلطی نمیتونن بکنن.
یاشاسین آنا یوردوم شانلی آذربایجان

آراز 05.28.09 at 20:06

در ضمن من از همه دوستان خواهش میکنم نگن اردبیل یا تبریز یا زنجان و …
فقط آذربایجان.
هر توهینی به تبریز یا اردبیل یا زنجان و بفیه بشه به آذربایجانمون توهین شده.
پس فقط بقین یاشاسین عزیز شانلی و گوزل آذربایجان

علی خویلو 05.29.09 at 09:25

اخیرا آقای خاتمی تکذیب کرده اندوفیلم را ساختگی قلمدادکرده اند واذعان داشته اندکه نمیشوددرمقابل اذربایجان سرتعظیم فرودنیاوردولی این تکذیبیه ایشان خیلی مفتضحانه تراز خودمسئله می باشد انصاری تصدیق می کندخاتمی تکذیب می کند وسراسیمه نمی دانند چه بکنند آیابهترنبود آقای خاتمی باشجاعت ازملت آذربایجان عذرخواهی می کردند مسئله مسخره تر حمایت ودفاع مسخره هوادران خاتمی ازکرده ایشان می باشددلیلهای خیلی عوام مدل ودورازشان یک سیاستمدار-ژورنالیست -و…آقایان جک گفتن خاتمی به یک ملت چه نزدیک نفرچه درجمع اول ازهمه نشان دهنده شخصیت ایشان می باشدوذهنیتشان به این طیف گسترده جامعه ایران من ازآقای خاتمی وهوادرانشان وهمه کسانی که نوشته هایم رامی خوانندمجبورم مثلی رابگویم که هرچندقبیح می باشد ولی متاسفانه مغز سخن همین تلخی می باشد آقایان بعدازعروسی حنارا به … آقای خاتمی می نشینندبه همراه همپالگی ها می خواهندآب رفته رابه جوی برگردانند من دراین جا نه به خاتمی نه به احمدی نژادبه همه مرکزنشیننان خودبزرگ بین می گویم که دوران مستملکه بودن آذربایجان سرآمده است وجریان هویت طلبی درآذربایجان یک حزب یک دسته یک گروه خاص نیست وجریان دشمنی شما باآذربایجان هم یک حزب یک جناح وگروه نیست احمدی نژاد بزرگترین سرکوبهای غیرقانونی رابراعتراضات مدنی وخواسته های قانونی ما اعمال داشتند بزرگترین اعمال فاشیستی وشوونیستی راتحت لوای حکومت اسلامی انجام دادند وخاتمی هم خطرناکترازآن تهاجم فرهنگی وتخریب فرهنگی وسرکوب نرم رااعمالمی کنند اگر می خواهید ایرانی بدورازتعصبات قومی داشته باشیداول باید تبعیض های دهها سال پیش پایان یابد قومپرستی وقومگرایی مرکزی به پایان برسد حقوق اقوام برابر موازین بین الملل اعاده شود حق تدریس به زبان مادری حق تعیین سرنوشت وکف مطالبات جزفدرالیسم نمیباشد

farhad 05.29.09 at 22:52

منده تورک تورک هارایلانان بیریسی یم ……آمما آی تورک سونلر اویاق اولون کی بو cd نی یایانلار شوونیست وفاشیست حاکم لرین ایشیدور .بیر جوک دییب گولماق 12 ایلدن سونرا بیر دفعه توهین ساییلماز. توهبن بودور کی بیزیم اوشاقلار تورک شهریمیزده بیر برنامه و تورک دانیشیق گورموللر . بو اعتراضلار ، ضرغامی یه و بورداکی خاین لره یاراشیقدیر . افغانستانین بیرمیلیون تورکینه گونده 6 ساعات فیلم خبر وار آمما ایراندا 37 میلیون تورکه 37 دقیقه برنامه 7 شبکه دن هیچ بیر زات یوخ .
گلون میر حسین موسوی بو آذربایجانین واقعی اوغلو و بو زهرا (ع) بالاسینا خاطر خاتمی یه اعتراضدان ال چکیب و انون رییس جمهور اولماقینا چالیشاق . و اجازه ویرمیاق فارس دیکتاتور و یر آلتیندان آذربایجان خالقینین علیهینه ایشلیینلر آذربایجانچیلاری بو بهانیه کی اوزلری بویودورلر 4 ایلده سرکوب اتسینلر . یاشاسین آذربایجان

ahmad 05.30.09 at 14:51

اينکه در فيلم به اردبيليها و ترک ها توهين شده واضح است. منظور فقط يک اخوند نبوده چون گفته اردبيليها اينند.
همين که خاتمي اين فيلم را مونتاژ شده مي نامد نشان دهنده عمق توهين است که خاتمي بدون هيچ دفاعي آن را غير واقعي مي داند. البته دليل نمي شود مردم به ترک ستيز اصلي يعني احمدي نژاد راي دهند

arash 05.30.09 at 19:31

اين همه جنجال برا چهيه اخه بخدا برا همه جك مي گن بعد سر انتخابات كه ميشه ميان اينجوري ميكنن اگه اين فيلم براي سال 82 هستش چرا 6 سال بعد يهو سر انتخاباتي كه داره گند كاراي اين دولتو نشون ميده ( چون خيلي ها طرف موسوي رو گرفتن ) پخش ميشه بابا به خدا همه اينها براي اينه كه مردم رو گول بزنن بگن بيا ديدي اينم از خاتميتون به خدا خودشون بتر از هر قاتلو آدم كش هستن . ولي سوال از آذري زبانهاي عزيز دارم واقعا چرا يهو سر اين انتخابات اين فيلم بين تركها پخش شد چرا براي همه جك ميسازن بعد هيچكي به خودش نميگيره يهو تو اين اوضاع تركهاي عزيز ميگن واي به ما توهين شد . نه جدي جواب سوال من رو بدين دوست دارم بدونم . در ضمن من هم ترك نيستم . تازه دوست دارم بياين تهران ببينين خود تركهايي كه به تهران ميانو زندگي ميكنن واسه خودشون جكاي مربوط به خودشونو تعريف ميكنن و هيچ جنجاليم به پا نميشه والا ما خودمون دوست داريم واسه خودمون يه مشكل درست كنيم . ميگم چرا اين فيلم همون موقع (سال 82) پخش نشد ؟

علی خویلو 05.31.09 at 12:15

سلام
آرش خان توجیه های مسخره شما وسایرحامیان خاتمی کم از توهین ایشان نیست شما وآقای خاتمی یا واقعا ازطیف لمپن وعوام جامعه هستید وفقط چندتاشعاردهن پرکن ازآزادی اصلاحات جامعه مدنی شعوراجتماعی وفرهیختگی وزنده بادمخالف من و…بلدیدیا کلا باورتان مشکل داردواین حرفهارابرای عوامفریبی می زنید واقعا من توجیه های مسخره ای می بینم چه معنی می دهد :خیلی ها جوک می گویند به خیلی ها جوک می گویند خودترکها به خودشان جوک می گویند و…بله آن خیلی ها خیلی موارددیگرهم هست که خیلی چیزها می گویند خیلی ها تومکالمات روزانه باهم خیلی حرفها می زنندبهم فحش میدن متلک میگنو…واین طیف جامعه عوام الناس هستندوبه زبانی به انها لمپن هم می گویند حساب آنها با کسانی که خودراسرشیرجامعه می دانندومدینه فاضله برای مردم ترسیم می کنندخیلی فرق می کند اگربه آقای خاتمی یا حتی شما که خودتان راقابل قیاس باایشان نمی دانیدعوام الناس یالمپن بگویند خوب است ؟بنده خودرا خیلی حقیر وکم سوادمی دانم ودرمتطقه ما یعنی شهرخوی آذربایجان غربی که باکردها همزیسن هستیم شاید خیلی ها به کردهاجوک بگویند وبه کسی برای تحقیر وتوهین بگویند کردی ولی بنده حتی توخانواده خودم هم چنین حرفی نمی زنم وبه فرزندان خودم همیشه می گویم که تحقیر فردیا قوم دیگرنشان دهنده بی شخصیتی وعقده ای بودن خودماست بنده بسبب توهین امثال خاتمی دلگیرنمیشوم شایدهم درآذربایجان دراردبیل ملا واشخاصی مثل جریان تعریف شده باشندولی اگرنبوغ ترکهارامی خواهندبروند تاریخ همه فارسستان را بگردندبه اندازه یک شهرآذربایجان شخصیت فرهیخته بین المللی پیدا نخواهندکرد قبلا هم گفتم آقای خاتمی فقط شعار مبارزات عملی 100سال پیش آذربایجان راداده اندحرکت بیداری ازهمین ترکهاشروع شده اولین های ترقی خواهی وتجددازبین همین ترکها بوده اولین شهرداری اولین روزنامه اولین چاپخانه اولین مهندس برق اولین تاتراولین دانشگاه و….تحقیرهای شما درزمانی شروع شده که وقتی درآذربایجان مهندس وکارخانه بود طرفهای فارسستان پیچ گوشتی راهم نمی شناختندوشایداین همه تحقیر هدفدار غیرازاینکه برای این باشد که ترکها درخوداحساس شخصیت گروهی وملی نکنندوخودرا کوچک بشمارندازسرعقده نداشته هاوحقارت خودقومگرایان پارسگرا بوده است

Ismail 06.03.09 at 20:56

غيرت شما تركها كجا رفته؟
توهين به اين آشكاري را ميگين توهين نيست ؟
ممنون urmu عزيز حرفات به دلم نشست
ما تركها يه زماني بر دنيا حاكم بوديم
اما الان چي؟
الان حتي زبانومان را نيز گم كرده ايم
تازه بهمون اهانت هم ميشه و اونم بايد قبول كنيم ؟
واقعا كه
ما بايد خودمون را بشناسيم
و خودمون را بسازيم
بايد فكرامون را عوض كنيم
تبريز بايد بهترينها باشد

bozkurt 07.16.09 at 18:31

olom olson fashiste/olom olson shovonizme/olom olson khatamiye /yashasin turkistan

Abbas Djavadi 07.16.09 at 18:54

باغیشلایین، “ئولوم اولسون” دان، “یاشاسین” دان باشقا دا سوزونوز یوخدور؟

behnam türk oğlu 08.07.09 at 07:52

ülum olson türk ıstəmırənərə ülum olson fars şonizmınə yaşasın türk dünyası

رشتی 08.27.09 at 10:04

واقعا ما باید خیلی دیگه الاق باشیم تا فرق توهین رو نفهمیم نیم قرنه داره به گیلک آذری لر کرد توهین میشه بعد شما میگید یه جک معمولی بود دیگه بیاد مستقیم به بابا نه نه مون فحش بده آنموقع بگیم اشکال نداره جکه دیگه بخندیم واقعا این خندیدن به نوعی مسخره کردن قومها وافراد برای یه لحظه ارزش داره شما کهبیشتر کتابهای مذهبی خوندین آقای گفتگوی تمدن کدوم کتاب نوشته مسخره کردن واستهزا یگران مجازه وای بر شما اگه یه فرد عادی جک بگه بازم میشه لحظه ای هضمش کرد ولی شما که این همه ادعا دارید چرا آقا

mhr 09.20.09 at 18:15

با خواندن اصل مقاله می توان به فرهيخته بودن ترکها و از خواندن بعضی تظرات ميتوان به عدم بلوغ بعضی از افراد پی برد.

اول، فقط ميتوان به کسانی توهين نمود که خود را لايق توهين ميدانند زيرا شخصيتشان مطابق حرف مردم ساخته شده. راه چاره گشتن تمام آدمهای غير ترک زبان نيست بلکه داشتن شخصيت قويتر و عميق تر است. اگر کسي خود باور داشته باشد که دانا و با شعور است، جکهای ديگران باعث خنده او ميشود نه آتش گرفتنش.

دوم، بزرگترين توهين به يک انسان، آلت دست قرار دادن اوست. با اين حرفهاو واکنشها، آب به آسياب چه کسی ريخته ميشود؟ آيا نشنيده ايد که گفته اند، تفرقه بينداز و حکومت کن؟ چه چيزی بدتر و چه بی احترامی بيشتر از اين که شما تفرقة بيندازيد و ديگران حکومت کنند؟

سوم، اصلا توهين شده، خيلی هم واضح و آشکار! از قديم گفتن جواب های، هوی است. چشم در مقابل چشم و دست در مقابل دست! شماهم برويد هزاران جک بسازيد، تعريف کنيد و بخنديد. اصلا دو برابر جک بسازيد و بيشتر به فارسها بخنديد. ما هم به جای آرزوي مرگ برای شما، با شما خواهيم خنديد! اين حرفها که توهين شده و فلان و فلان، فقط بهانه ای برای ابراز و تخليه ميل به انتقام و خشونت و کينه های کهنه است

محمد ايماني 10.15.09 at 09:35

با تشكر از همه هم وطنان آذري زبان
من يك دورگه ترك و فارس هستم .پدرم اصالتا خامنه اي و مادرم فارس ميباشد من ساكن تهران هستم ولي پدر و مادرم در تبريز زندگي مي كننداز اول ابتدائي تا دوم راهنمائي در تبريز در منطقه ولي عصر درس خواندم بعد مقطعي در تهران زندگي كرديم و سپس پدرم بعد از 8 سال مجددا به تبريز رفت و ساكن انجا شدو تا كنون نيز خانواده من آنجا زندگي ميكنندمن در تهران ماندم و دانشگاه رفتم برادر بزرگم در تهران ازدواج كرد و زندگي مكند خواهر بزرگم هم همينطور . ولي خواهركوچكم دراروميه دانشگاه رفت و همانجا ازدواج كرد و زندگي خوبي دارد داماد بزرگمان تهراني و اصالتا شميراني مي باشد داماد كوچكمان اروميه اي مي باشد خانم برادرم اصالت شمالي دارد و همسر خودم اصالت يزدي.اگر دقت كنيد در خانواده ما همه اقوام ايراني تقريبا حضور دارند و من از معاشرت با همه فاميلهايمان لذت ميبرم و هيچ فرقي بين فرهنگ اين اقوام مشاهده نمي كنم بهترين خاطرات من مربوط به ايام كودكي و زماني است كه در تبريز درس مي خواندم در مدرسه نادردر منطقه ولي عصر 1356تا 1361و سپس راهنمائي و دبيرستان طاهر(كه بعدا به شهيد رضايي تغير 1363نام داد )1361 تا
بنابراين من اصلا به اين شعارهاي بيهوده كه به تبريزيهاو اذريهاي محترم نسبت داده مي شود اعتقادي ندارم خودم شاهد شهيد شدن دوستانم از تبريز در جبهه بودم (امثال شهيد رضائي)كه به خاطر جنگ در خوزستان شهيد شدند بنابراين چسباندن اين حرفهاي بي اساس به هموطنان عزيز آذري كه به نظر خود من ريشه در سياستهاي انحرافي برخي افراد در شمال ارس داردمورد تائيد قاطبه هموطنان آذريمان نيست و خود هموطنان عزيز تبريزي جواب آنها را به موقع خواهند داد.زنده باد ايران از تبريز و تهران و زاهدان و اهوازو . . . . .

پوریا 11.01.09 at 20:03

من به عنوان یک پارسی زبان به تمام ترکها حق می‏دهم.سالهاست حکومتهای ایران همراه با کشورهای همسایه در یکسان کردن ملتشان کوشش می‏کنند و هویت درستی به مردمشون نمی‏دهند.جکهای مضخرف قومی یک زمانی واقعا پر شده بود.من درک می‏کنم که این تحقیرها واقعا زشت و شرم آور بوده.البته اینکه چون این جکها فارسی بودند همشان سازندگانشان فارس بوده بدانیم بی انصافی است.اما من شرمگینم و هیچگاه نه جکی خواهم گفت(کما اینکه سالهاست نمی‏گویم)نه به جکی می‏خندم.مردم کشورم را هم آنطور که هستند دوست می‏دارم.ترک و کرد و عرب را ایرانی می‏دانم و هم اندازه خو.ایران بدون اقوامش ایران نیست اصلا نه زبان نه دین و نه نژادی به نام ایرانی نداریم بلکه ایرانی یعنی ترکی فارسی عربی و کردی.نزاد ایرانی یعنی نزاد ترکی کردی فارسی و عربی.باید همه مردم این را قبول کنند.مردم نسبت به جک حساس شدند شاید اگر همین جک در مورد مثلا تهرانی‏ها بود کسی ککش هم نمیگزید اما سالها جک کاسه صبر مردم را سریز کرده است.حق با شما ترکان است که از هر جکی ناراحت شوید و حقتان است از این شرایط ناراحت باشید اما بدانید ما فارسها دوست شما هستیم نه دشمن.و همواره در کنار شما ایران را ساختیم و هیچگاه از شما جدا نبودیم.ما تنها شیعیان دنیا هستیم و فارسها آنقدر در طول تاریخ با ترکان خوب بودند که شیعه صفوی را بپذیرند.امیدوارم در تمام مشکلات در کنار هم باشیم نه در روبروی هم.

[Nmini 12.31.09 at 15:41

با عرض سلام حضور تمامی ایرانیان بخصوص آذری های فهیم
شهریار می گوید« تو اهله پایتختی باید اهله معرفت باشی……….» اگر وی امروز بود شاید این چنین می سرود که
« تواهله آذربایجانی باید اهله معرفت باشی….» چگونه است که با پبراهن عثمان ساختن ازیک جوک می خواهیم بر فتنه یاوه گویان حکومتی استبدادی افتاده و بین خودمان تفرقه را دامن زنیم؟؟!! « تو را آتش زدند و خود بر آن آتش زدی دامن….؟؟!!!!» مگر غیر از این است که ستار خان ، باقر خان ، شهریار، فضولی ،خیابانی ، نظامی ،صمد بهرنگ ،شیخ صفی ها افتخار آذربایجان بوده و هستند؟؟؟ حال چگونه هست که آرمانهای این عزیزان که ایرانی آباد و آزاد را خواهان بودنند را فراموش کرده ایم؟؟؟؟ مگر اینان صرفا به آذربایجان اندیشیدند؟؟؟ خلق آذربایجان تنها خلق رنج دیده از حکومت استبدادی آخوندی نبوده و نیست! همآنقدر که ما ستم دیدیم رشتی ، طوسی،کرد ،لر،فارس،عرب،… ایران زمین هم از این استبداد ستم دیده و می بیند!! خلق آذربایجان مدیون ایران زمین است چرا که سر اژدهای استبداد (خ.ر) خود را به ملت با شرف آتروپاتن منسوب می داند و تا زمانی که این دیو استبداد را در آتش آذر آبادگان نسوزاند مدیون به خون جوانان به خون غلتیده ایران زمین خواهیم بود.!!
چگونه هست یک جوک (که توهین آمیز به خلق نیست بلکه واقیعت سواد و فهم آخوند و روضه خوان هارا نشان می دهد و مرا به یاد فهم و دانایی حاج علی اکبر مفتی اردبیل که مصلای نماز جمعه اردبیل به نام اوست می اندازد… همآن روحانی اردبیلی که مثنوی را به توالت می ریخت و مدرسه و درس را الحاد می دانست) می تواند غیرت آذربایجانی را به جوش آوردو پیراهن عثمان شود ولی گلوله باران مردم پارس آباد دشت مغان توسط سپاه پاسداران را علم دارخونخواهی نیست؟؟؟؟!!!!!!!
چگونه هست که شهیدان سبزراه آزادی را از استبداد آخوندی خون خواهی نیست؟؟؟
پس با پیرهن عثمان ساختن از یک جوک اتحاد خلق های آزادی خواه ایران را زیر سوال نبریم و بسان ستار خان ها و باقر خان ها برای آزادی گام برداریم.!

گیله مرد 02.10.10 at 00:47

ایرانی بیابان گرد سردمدار و پرچم دار فرهنگ عرب هزار چهارصد سال پیش
از اینکه در گیلان به دنیا اومدم بسیار خوشحالم و از اینکه با کشور وحشی و خونخواری چون ایران همسایه هستم بسیار متاسفم
به امید ازادی گیلان
مرگ بر ایرانو ایرانی

Abbas Djavadi 02.11.10 at 13:18

No comment. I am sorry for this comment, even though I won’t delete it.

yagmur 02.14.10 at 19:12

Mr Djavadi, i really do not understand how you could write such a thing?
you are then a very happy Iranian Turks who never being discriminated, ridiculed or …. in Iran!!! would you please let me know which part in this country do you live? we can all come there.
may you even have the TV and writting and being thought in our mother language in there!!!
your city and its districts and shops and streets and … can have turkish name with no fear and you can freely publish turkish writings ( book, article, poosters, … ) nice !!!
no jock is being told in your area to Turks…. you never been named a silly DONKEY! or Cockroach who has to be killed “in many offered ways – mentally of physicaly – depends on how kind of Cockroach you are”!!!
nice
good luck

Leave a Comment

You can use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>